Saturday, September 29, 2012

Baju Kurung



baiklah..
BAJU KURUNG
nape tetiba aku nak ckp sal baju kurung..
aku bukan fashion designer..
sbb nye..
sebentar lagi..

pakaian tradisioanal orang Melayu..
baju kurung..
disebabkan peredaran zaman..
kekreatifan orang ramai..
wujud la..
baju kurung modern..
baju kurung Johor..
baju kurung Pahang..
dan banyak jenis lg la..
kalau bley setiap negeri nak ade design baju kurung sendiri..
hihihihihi
bila nak nampak patriotik sikit..
wujud la baju kurung 1 Malayasia..
tak gituw??

tak cukup dgn banyak design..
orang sekarang yg belajar KBKK ni..
(Kemahiran Berfikir Kreatif & Kritis)
cantik kan lagi baju2 ni ngn sulaman & manik..
cantik kew??
sikit2 cantik la..
tapi kalau dah sarat sgt..
ermmm..
sebab nak ikut trend masa kini..
tak nak ketinggalan..
aku percaya..
majority setiap perempuan mesti memiliki nya..
walaupun sehelai..

tapi..
selalu nya golongan berduit je la ada baju nie..
sbb aku pernah tengok harga dia..
mak aiiii...
bagi aku..
harga dia bukan la harga mampu milik..
(*sbb tu aku tahan nafsu je dr beli..)
(*bukan aku kedekut tp tak mampu..)
tp ade gk segelintir yg sanggup de sehelai je baju raya..
semata-mata nak beraya ngn baju sulaman manik ni.
apakah??
(*cerita di atas tiada kaitan dgn sesiapa..)

ok lah ye..
bagi aku la kan..
semua design baju kurung yg wujud kt Malaysia ni cantik..
siapa pakai mesti nmpak ayu, cun habis..
melainkan kalau lelaki yg pakai la..
tak mcm haram lak kn rupa nye nnt..
hihihi
bila ditambah dengan sulaman dan manik2..
mmg tak disangkal..
baju tu nampak lebih glamorous..
tapi..
kalau terlampau sarat sgt..
smpai stiap warna manik ade..
tak ke mcm over gituw..
dah mcm nak bersanding kawin lak..
raya je pun..
lain la kalau nak tunang ke bersanding ke dinner ke..
(*tp xsemesti nya nak kawin kena lebih2..)
buat apa lebih-lebih..
kalau yg sederhana tu dah cukup cantik..
kenapa smpai sanggup de sehelai je baju raya..
aku tgk harga sehelai baju manik2 ni paling murah ley dapat RM120
kalau aku..
dah bley dpt 2 baju kurung modern..
tmbah RM30 dah ley dapat spasang kasut..
mesti kata nape nak baju byk2..
kalau pikir jauh..
gi kerja pun nnt pakai baju kurung..
nak gi jemputan kawin pun pakai baju kurung..
kalau gi jemputan kawin pakai baju manik2..
dah mcm kita lak pengantin nya..
cian pengantin sebenar nnt xdpt perhatian..
hihihii

aku cakap mcm ni bukan bermakna aku boikot baju manik2..
aku minat gak..
tapi yg simple but look nice..
minat jew..
tapi xde beli pun..
hihihihi
sebab harga dia mahal..
aku yg juga kreatif ni..
(*lalalalalala...)
ade la "renovate" baju raya lame aku..
tambah manik sikit..
then bawak gi dinner..
nanti la sampai waktu yg sesuai aku beli la satu..
time tunang ke kawin ke..
walaupun tak memiliki baju manik2 nie..
aku still dh dapat gelaran..
PUTERI LABUCI BIRU...
hihihihihi
(*kan awak kan..)

so...
Nuar..
dah terjawab kenapa aku tak pakai baju manik2..
tak kan la nak gi interview kerja pakai baju manik2..
baju kurung modern hijau tu pun dah cukup kan..
still..
cun..
weeeeeeee...^^...



No comments:

Post a Comment